-uitgelicht- Menstruatie Taping

Gepubliceerd op 9 maart 2021 om 12:24

Bijna elke vrouw menstrueert vanaf ca. haar 12e jaar tot aan de overgang, elke maand weer. De één gaat deze dagen fluitend door terwijl een ander hevige klachten ervaart. Deze kunnen uiteenlopen van vlak voor de menstruatie sneller geïrriteerd zijn, moeheid, pijnlijke borsten, een opgeblazen gevoel of gewichtstoename. Tijdens de menstruatie kunnen vrouwen kampen met: buikkramp, hoofdpijn en soms misselijkheid en braken.

Sommige klachten kun je zelf makkelijk verlichten of (tijdelijk) wegnemen. Bij buikkrampen kan een warme kruik of een warm bad verlichting bieden. Bij onderrugklachten kan een lichte massage ook verlichting bieden.

Veel mensen slikken een pijnstiller om de pijn te verzachten. Maar wist je dat er ook een andere oplossing is?  Dat is d.m.v. medical taping.

De toepassing van tape bij menstruatieklachten is zeer eenvoudig en effectief. Binnen een half uur na het aanleggen van de tape zullen de klachten vrijwel niet meer aanwezig zijn. Uit eigen ervaring kan ik dit bevestigen. Zelf slikte ik de eerste dagen vaak pijnstillers om de dag een beetje door te komen. Nu plak ik een tape en kom ik de dagen zonder pijnstillers en pijn door.

Na het aanbrengen van de tape treedt na een half uur verlichting van de klachten op. Hoe lang je de tape moet laten zitten varieert per persoon. Over het algemeen is de tape 1 tot 3 dagen nodig. Mocht de tape eerder als vervelend worden ervaren kan deze gewoon verwijderd worden.

Waarom werkt deze tape?

De elastische eigenschap van de tape zorgt voor een liftende werking van de huid waardoor de pijnreceptoren meer ruimte krijgen. Tevens bestaat er een segmentale relatie vanuit het ruggenmerg naar het baarmoedergebied. De “prikkel” die de tape geeft zorgt voor afname van “weefselspanning” in deze zone waardoor de klachten verminderen of zelfs verdwijnen.

Bron:

Menstruatieklachten | Apotheek.nl